Ramadhan terakhir (1)

17 Sep

July, Kuala Lumpur-Kota Bharu-Kuala Lumpur

Aku kembali ke Kota Bharu untuk temankan Abah, walaupun tak sempat ke hospital untuk appoinment Abah dengan specialist di hospital KB. Aku tinggalkan hari akhir event kerana komitmen awal yang telah aku tetapkan untuk balik jaga Abah. Sememangnya prinsip aku, apa saja yang aku sedang lakukan kalau dah namanya hal keluarga itu lebih penting, aku tinggalkan semua urusan dunia. Nak pula hal ibubapa, kalau diorang sakit batuk pun aku akan balik menjenguk. Tiada kompromi.

Abah cakap dia dimaklumkan oleh pakar, saluran kencingnya bengkak. Another appoinment was fixed around Sept/October nanti. Abah dah cuba-cuba nak berbasikal, tapi memang dah tak boleh secergas dulu. Aku bagi chan sekali sehari, cukuplah nak buat keluar peluh tu. aku bagi seminggu untuk aku monitor keadaan kecergasan Abah untuk deliberate semula dengan Jang.

Ada sekali, ketika aku lunch di McDonald’s sendirian di KB aku ternampak susuk tubuh Abah dari jauh melalui tingkap McD. Abah berbasikal ke Kedai Besar Siti Khadijah yang hanya seberang jalan dari McD. Aku perhatikan saja gerak-geri Abah dari jauh. Memang terasa sangat yang Abah makin kurus, berjalan pun perlahan. Ada ketikanya Abah berhenti dan semacam termenung sahaja, entah apalah difikirnya time tu. Aku perhatikan dan terfikir berapa lama mana lagi nak dibiarkan Abah sendirian di Kota Bharu? Dia dah makin uzur, mana tau esok lusa datang sakit peningnya tuh sapa nak tengokkan? Keadaan dah tak macam dulu lagi…

Mummy ada call jugak sekali-sekala minta update kami di KB. Sambil itu dia ingatkan aku untuk berkemas, dan minta aku bawakan lagi baju-baju extra, beberapa pasang kain batik sarung dan kain telekung. Masa tulah aku sempat tanyakan kami tahun ni nak beraya di mana? Mummy jawab malas-malas je tak tahu. Aku jawab lagi tak bolehla nak decide lambat-lambat, kesian orang yang keja nak kena kira brapa lama nak cuti, bila nak travel balik dan sebagainya. Yang balik sengan flight, lagilah pening kepala kalaulambat-lambat nak putuskan mana nak beraya kali nih. Memanglah kami tengok pada situasi Mummy macam lebih untuk beraya di KL saja tahun ni. Tapi manalah tahu, dibuatnya Mummy nak jugak balik beraya di KB last minute? Tapi perbualan aku dan Mummy tentang lokasi raya tergantung begitu sahaja, takpelah aku fikir benda boleh sambung bincang bila aku dah sampai sana nanti.

Aku cakap kemungkinan itu pada Abah. Abah kata nanti minggu akhir puasa dia akan datang ke KL. maka dengan itu aku putuskan untuk sambut awal Ramadhan di Kota Bharu saja tahun ni, temankan Abah. Rasa tak pasti pulak akan ada lagi tak peluang untuk aku berpuasa di tanah kelahiran lagi. Cuma ralatnya, atas sebab perubatan Abah tak boleh berpuasa lagi jadi berbuka puasa seorang sajalah aku. Beli juadah di bazaar stadium.

Puasa hari ke-2 aku dah sampai di Shah Alam. Berat hati nak tinggalkan Abah awalnya, tapi keadaan tak menyebelahi. Mummy ketika itu sedang dalam giliran di rumah Shah Alam jadi aku putuskan untuk pindah saja tinggal bersama memandang office partner kami pun di Subang, agak mudah untuk aku berulang-alik. Plan asalnya aku nak kerja dari rumah saja, sambil jaga Mummy tapi jadual masa tuh ada banyak pula meeting di Putrajaya.

Tengok keadaan Mummy setelah lebih kurang hampir 2 minggu tak jumpa, memang menyedihkan aku. Cepat sangat nampak Mummy susut lagi berat badan. Bila aku cakap aku pindah dan akan tinggal bersama, nampak macam Mummy happy sikit. Jadi macam biasalah, bila aku ada soal masak jatuh atas bahu aku. Aku tanya Mummy puasa tak? Dia jawab ya. Jadi kalau puasa, nanti kena makan banyak sikit baru ada tenaga. Kalau tengok tak makan je, tak boleh puasa aku ingatkan Mummy.

Seharian bersama Mummy, aku perhatikan pula rutin beliau seharian. Dari waktu sahur lagi Mummy akan turun ke bawah, makan supplement dan sahur dengan roti. Seterusnya dia akan duduk berehat di sofa ruang tamu, tengok je apa-apa rancangan di channel 106 Oasis. Masuk waktu Subuh, Mummy akan solat di bilik bawah. Kemudian akan sambung duduk berehat di sofa panjang kegemarannya. Kadang berehat menonton Oasis, kadang sampai terlena. Tiapkali masuk waktu solat Mummy akan tunaikan di bilik bawah. Begitu sajalah rutin Mummy sepanjang waktu, setiap hari.

Memang niat aku untuk khatam Quran pada bulan puasa tahun ni. Dah terasa sangat lama aku tinggalkan bacaan, setakat Yassin saja di malam Jumaat. Jadi pada hari ke-2 itu setiapkali lepas solat, aku akan sambung bacaan setakat 3-4 helai dan masih lagi surah Al-Baqarah. Bila turun ke bawah, aku perasan Mummy yang tersandar secara membelakangi tangga yang aku sedang turuni dan aku perasan dengan jelasnya betapa kurusnya Mummy melaui pandangan belakang. Dah mengecil dan cengkung. Mummy sebelum ni kalau ikut fizikal asalnya adalah seorang yang agak plump, tapi aku perhatikan dalam sebulan dua ini sahaja berat badan Mummy turun dengan sangat drastik, dan membimbangkan.

Baru saja aku nak buka mulut nak tegur tentang kenapa Mummy kurus sangat, Mummy dah tegur aku “tadi baca Al-Baqarah?” aku iyakan. Walaupun dah di pertengahan surah, tapi Mummy masih tahu. Masa cergasnya dulu, Mummy memang jadikan amalan mengaji sebagai benda wajib dalam rutin hariannya. Tiapkali aku balik KB memang akan selalu dileter kenapa dah lama tak mengaji? Selalunya aku diamkan diri dan layankan saja leteran Mummy tuh. Tapi petang itu Mummy cuma senyum, mungkin puas hati akhirnya dengar aku mengaji tanpa perlu disuruh barangkali.

“baguslah mengaji tuh…jangan lupa Quran. Nanti dalam kubur, dia jugak yang jadi teman kita nanti..” perlahan saja aku dengar suara Mummy nasihatkan aku. Kali ini dia dah tak macam kebiasaan, nak berleter panjang penuh emosi dengan aku. Mummy pesan pada aku agar jaga solat, mengaji dan belajar-belajarlah sembahyang jemaah di masjid/surau.

“dah ada baju raya? Kalau belum, ambiklah duit pegi cari baju raya..” tanya Mummy. Aku cakap dah ada, pakai jelah yang mana ada. Kebetulan aku ada sepasang baju yang masih baru lagi.

Sebenarnya ada satu keanehan yang aku dah terasa pada Mummy pada Ramadhan kali ini. Aku faham dia dah tak sambung mengaji mungkin sebab penat atau sebagainya. Tapi tiapkali kami semua dah bersedia kelam kabut di meja makan tunggu azannak berbuka, Mummy seolah-olah tak mengendahkan saja panggilan kami untuk duduk bersama-sama di meja makan. Mummy diam saja tengok TV time azan berkumandang, bila azan dah habis baru Mummy akan ke meja makan. Begitulah yang aku perhatikan tabiat baru Mummy kali ini. Bila kami tegur kan sunat tu buka puasa sehabis awal bila masuk je waktu? Tapi Mummy diamkan diri. Kadang-kadang aku perhatikan Mummy seolah-olah hanyut dalam fikirannya sendiri sepanjang azan beralun di TV. Aku tak pasti pula adakah Mummy ralit mendengar suara azan atau Mummy terkenang Makkah…

Tapi soal makan dah makin sukar. Ada-ada saja kerenahnya kali ini. Entahlah mungkin dia merajuk aku tinggalkan jugak dia sendirian sebab pergi kerja. Tapi aku tetap balik seawal boleh tanpa menyinggah atau melencong ke mana-mana. Aku tetap masak untuk juadah Mummy. Tapi sampai time makan, Mummy akan buat kerenah. Aku rasa ni mungkin sebab merajuk dengan akukah sebab aku pergi kerja, tak temankan dia di rumah.

“nak pegi mana?” tanya Mummy pada pagi aku bersiap nak ke ofis. Dia masam saja bila aku cakap nak pegi ofis. Mummy macam tak suka pulak aku kerja. Pernah dulu dia suruh aku tak payahlah kerja, duk rumah temankan dia saja.

“mummy kan ada, Mummy mampu nak tanggung lagi..”

Mungkin dia terasa hati aku seperti membelakangkan dia, pegi jugak kerja tinggalkan dia sendirian. Itu yang tiapkali waktu nak berbuka,macam-macam kerenah dia tunjukkan dengan cerewet tak bertempatnya itu memang menguji kesabaran. Ada jugak masanya aku snapped balik dan aku cakap pada Mummy aku larang dia daripada berpuasa sebab dah macam seksa diri sendiri. Nak berjalan dari ruang depan ke dapur pun dah macam menggigil masa tuh. Mujurlah Mummy nak dengar cakap, dia setuju untuk tak berpuasa keesokannya tapi tak sudah-sudah ingatkan kami tentang soal fidyah ke atasnya dan perkara yang berkaitan.
.
.
.
.
.
.

….if only we knew that masa tuh she was only wanted our attentions and all…

Nota Kaki: walaupun dah tak puasa, tapi Mummy tetap dengan habit duduk di sofa sambil pandang je TV ketika masuk waktu azan Maghrib. Seolah-olahnya beliau sudah tahu dah tiada kesempatan itu lagi untuknya tak lama kemudian…

Leave a comment